Ga je actief op zoek naar sponsors, bereid je dan wel even voor, zodat je bij een potentiële partner niet met je mond vol tanden staat. Deze checklist kan je helpen om mogelijke vragen meteen te beantwoorden.

  • Organisatie en evenement

Wie ben jij, wat doe je en voor/met wie doe je dat? Wanneer je lokale bedrijven aanspreekt, is de kans groter dat ze wel weten wie je bent, maar ga niet uit van een zekerheid. Stel jezelf en je organisatie altijd voor.

Vervolgens kan je vertellen welk evenement je organiseert, wat de doelstelling is en vooral wie de doelgroep is. Denk hierbij eerder in functie van jouw potentiële partner: wie bereikt hij door jouw evenement te sponsoren?

  • Type steun

Denk heel goed na over wat  je exact nodig hebt? Wil je financiële of logistieke steun? Misschien heb je liever steun in natura door bijvoorbeeld gratis producten / samples te ontvangen? Geef duidelijk aan wat je van je potentiële verwacht en waarom je bij hem komt aankloppen daarvoor.

  • Return

Sponsoring houdt steeds een tegenprestatie in. Je kan dus heel duidelijk stellen wat jij graag wil, maar je moet ook heel duidelijk zijn welk voordeel de potentiële partner hieruit haalt. Het gebeurt dus maar zelden dat je gesponsord wordt omwille van je mooie ogen. Als de return niet duidelijk of niet groot genoeg is voor de potentiële partner, dan zal deze snel geneigd zijn om negatief te antwoorden. Geef duidelijk aan welke return je biedt, maar zorg er vooral voor dat je deze ook effectief kan realiseren. Beloof niks dat je niet kan waarmaken.

Denk hierbij aan bijvoorbeeld: logo-vermelding op communicatie, mogelijkheid tot plaatsen van banners/vlaggen, etc.